سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رایحه ظهور زنجان
 

1.       سوالات جلسات خواستگاری (این سوالات می بایست با توجه به لیست ملاک ها اصلاح و تکمل گردد . به طوریکه نهایتا شاهد مجموعه ای منسجم از ملاک ها و سوالات مناسب مرتبط به آنها در قالب ملاک ها و سوالات جلسه اول ، ملاک ها و سوالات جلسه دوم ، ملاک ها و سوالات جلسه سوم و ... باشیم.)

1.       پرسش های جلسه ی اول

1.       اعتقادات : میزان پایبندی و اعتقاد شما به مسائل دینی چقدر است؟

نکته : در اعتقادات دینی از مصادیقی که خود به آنها اعتقاد دارید ، سوال کنید ؛ از جمله واجبات (نماز ، روزه ، حج ، خمس ، زکات و ... ) و مستحبات (زیارت ، محافل مذهبی و ... )

اعتقادات دینی را اگر بخواهیم بپرسیم باید چه بگوییم؟  مگر آیا این فرض هم وجود دارد که اعتقاد نداشته باشیم یا محور زندگی ما دین و حرف خدا نباشد؟

·          سفرهای زیارتی چقدر در زندگی شما جایگاه دارد؟ چون خودم به شخصه خیلی سفر غیر زیارتی نمی روم. مگر خیلی کوتاه. البته من دو نوع سفر می روم:

§          یکی سفرهای زیارتی:

·          قم و مشهد و شاه عبدالعظیم و مزار شهدا و امامزاده صالح و کربلا و مکه (یک بار)

§          یکی هم سفرهای جهادی:

·          جهادی هم عملگی و هم فرهنگی که از این به بعد نقش پررنگ تری بازی خواهد کرد.

·          شرکت در مجالس اهل بیت و هیئات:

§          می دانید دیگر، ما ارتباط جدی با هیات دانشگاه داریم. دوست هم دارم حفظ بشود. البته بعد از طلبگی این ارتباط کمتر شده است. ولی به هر حال به نظر من این یک فاکتور اساسی است و باید در برنامه ی هفتگی یک انسان برنامه ای برای ذکر اهل بیت و منبر باشد. البته من خودم با این که مسوول هیات بودم، اما برایم سخت است که همیشه مدام سینه زنی و ورضه شرکت کنم. اما مجلس علما (از جمله حاج آقا مجتبی و حاج آقا جاودان شرکت می کنم)

·          برگزاری این جور مراسمات در منزل خودم:

§          همیشه دوست داشتم بتوانم این کار را بکم. اما وضع مالی بعید می دانم حالا حالاها این اجازه را بدهد. ولی آیا شما یک چنین مدلی را می توانید تحمل کنید؟ به هر حال من طلبه ام. شما آیا مطلوبتان هست چنین زندگی ای؟

 

2.       خط مشی کلی زندگی : زندگی آینده شما بر چه چیزی استوار خواهد بود : بر دستور های دین ، فرهنگ غیرخودی یا سلیقه ی شخصی؟

حاضرید تمام زندگی و همّ و غمّ شما در این باشد که برای امام زمان کار کنید؟ من با این طلبگی حداقل در این مسیر قرار گرفته ام. حالا اینکه چقدر بتوانم عملی بکنم با خداست. ولی یک کمک هم می خواهم. نمی خواهم برویم و بچرخیم و ریش هم بگذاریم و بگوییم که خوب است و اسلام هم که خوب است و آقا هم که دارد انقلاب را پیش می برد و ... . دوست دارم همسرم هم مرا پشتیبانی کند و خودش هم زندگی اش در این راستا باشد.

3.       پایبندی به ارزش های فرهنگی : نظرتان درباره پوشش همسر آینده و حضور در محافل و جمع نزدیکان و استفاده از فن آوری روز از جمله ماهواره چیست؟

چادر. حضور در محافل در حد وسعمان. استفاده از ماهواره هم که دیگه الان نمی فهمم یعنی چه/ مگر اینکه جوازی داشته باشیم که شبکه های لازم را در آینده ببینیم. که بعید می دانم به آن روز برسیم.

4.       استقلال فکری : تا چه حد به نظر دیگران به ویژه پدر و مادر و دوستان در امور زندگی مشترک اهمیت می دهید؟

نکته : با این سوال می خواهید به دهن بینی ، وابستگی به پدر و مادر و دوستان ، و اجازه دخالت به دیگران در زندگی دست یابید.

 

5.       اهداف کلی زندگی : هدف کلی و اصلی شما در زندگی چیست؟

نکته : ممکن است طرف شما به علم ، هنر ، ورزش و ... علاقه بیش از حد داشته باشد و شما نقطه مقابل او باشید.

6.       اگر همسر آینده شما در محیط کار بین نزدیکان یا نامحرمان با حفظ ضوابط شرعی و عرفی ارتباط داشته باشد ، چه می کنید ؟ [همسر خود را چقدر در اینکه شاغل باشید یا نه ؛ محق می دانید؟ اگر مصلحتی همچون خواست همسرتان یا تربیت فرزند یا ... ؛ اقتضا کند که کارتان را برای مدتی موقتی کنار بگذارید ؛ قبول می کنید؟]

7.       ارتباطات فامیلی: تا چه اندازه به رفت و آمد با دوستان و نزدیکان خود و نزدیکان همسرتان تمایل دارید؟

نکته : می خواهید بفهمید که از تیپ شخصیتی درونگرا است یا برونگرا ؟ و آیا در ارتباطات فامیلی و با دوستان مجردی زیاده روی می کند یا نه.

8.       هدفتان از ازدواج چیست؟

9.       انتظاراتتان از همسر آینده چیست؟

10.  برنامه ی آینده ی زندگیتان چیست؟

کار؟ برای کار کردن منعی ندارم. مگر جایی که به مدیریت درون خانه تان ضرر بزند و کودکان را فدا کند.

تحصیل؟ من مشکلی برای ادامه ی تحصیل شما ندارم. اتفاقاً تشویق هم می کنم. البته یک گیری دارم. درس برای چه؟ اگر نمی خواهید در رشته ی خودتان کار کنید، درس برای چه؟ چرا تغییر رشته نمی دهید؟

اقامت؟ من اگر بخواهم برای ادامه ی تحصیلم به قم بروم، چه باید کرد؟ مشکلی با این قضیه ندارید؟ این برایم خیلی مهم است ها. چون اصل پیشرفت علمی من در قم معنا می یابد. اما بعدش می خواهم بیایم تهران.

11.  خصوصیات بارز شخصیتی تان چیست؟

2.       پرسش های جلسه ی دوم

1. هماهنگی اعتقادی و مذهبی با خانواده : میزان هماهنگی اعتقادی و مذهبی شما با خانواده چقدر است؟ (بررسی همتایی خانوادگی)

2. گناهان موثر بر زندگی مشترک : اگر همسر شما بخواهد موسیقی حرام گوش دهد با فیلم های مبتذل ببیند ، چه عکس العملی خواهید داشت ؟ اگر کسی در بین نزدیکان من یا شما اهل مصرف مشروبات الکلی باشد ، درباره او چه احساسی خواهید داشت ؟

در این مورد برای حفظ حرمت طرف ، سوال را باید به شکل معکوس پرسید و فقط از گناهانی سوال می شود که بر زندگی مشترک تاثیر می گذارند و از گناهان فردی سوال نمی شود.

3.       عصبانیت و خشونت : وقتی عصبانی می شوید ، چه عکس العملی از خود نشان می دهید ؟ ایا ممکن است کسی را کتک بزنید؟

4.       بددهنی : اگر همسر آینده شما خدای نخواسته به شما ناسزا بگوید و واژگان زشتی به کار برد ، چه خواهید کرد؟ (در این مورد نیز سوال به صورت معکوس پرسیده می شود)

5.       دروغگویی : دروغگویی را در چه موردی جایز و درست می دانید.

6.       وسواس : آیا رفتارهای وسواسی یا وسواس فکری دارید ؟

7.       وابستگی به دوستان : تا چه حد علاقه مندید با دوستان دوران مجردی در محافل و مجالس رابطه داشته باشید.

8.       زودرنجی و قهر : اگر با همسر خود دچار مشکل شوید ، در چه صورتی قهر می کنید و قهرتان چقدر طول می کشد؟

9.       خط فکر سیاسی : شخصیت های محبوب سیاسی شما چه کسانی هستند؟

10.  جلب رضایت همسر : زن تا چه حد باید رضایت همسرش را جلب کند و تا چه میزان باید به خواسته های او توجه داشته باشد؟[خصوصا در مسائلی همچون نوع پوشش ، اشتغال ، همسر و ... .]

11.  قناعت : تعریف قناعت از نظر شما چیست و تا چه حد قناعت دارید؟

12.  تجملات و تشریفات : درباره تجملات و تشریفات در زندگی و حدود آن چه نظری دارید؟

13.  سازگاری : اگر همسر آینده شما در اثنای زندگی ، شغل خود را از دست بدهد یا ورشکست شود ، چه خواهید کرد؟

14.  دغدغه زن سالاری : دیدگاه شما درباره جایگاه مرد در زندگی چیست؟

نکته : با این سوال می خواهید بفهمید که روحیه زن سالاری دارد یا نه . آیا خود را عقل کل می داند یا برای خود جایگاه مشاوری مهربان قائل است.

3.       پرسش های جلسه ی سوم

1. گرم مزاجی یا سرد مزاجی : رفع غرایز جنسی تا چه حد در زندگی زناشویی برایتان اهمیت دارد؟

2. فرزنددار شدن و زمان آن : آیا در زندگی زناشویی مایلید فرزند داشته باشید ؟ در این صورت ، چه زمانی را برای فرزنددار شدن مناسب می دانید؟

3. شیوه تربیتی فرزندان : در تربیت فرزندان چه مبنایی دارید؟ آیا برای تربیت آنان از کتک هم استفاده می کنید؟

4. چگونگی مراسم عقد و عروسی : نظرتان درباره چگونگی مراسم عقد و عروسی چیست؟ آیا مراسم آلوده به گناه یا بدون گناه برایتان فرقی دارد ؟

5. چگونگی ملاقات های دوران عقد : نظر خانواده محترم شما (دختر) درباره ملاقات های دوران عقد چیست و آیا داماد خود را از دیدن همسرش منع می کنند؟

6. انتظار خاص از همسر آینده : آیا انتظار خاصی از همسر آینده خود دارید ؟

نکته : با نامزد خود مطرح کنند تا ببینند آیا توان برآوردن آن را دارد یا خیر ؛ برای مثال ممکن است دختری بیش از دختران دیگر به اظهار محبت همسر نیاز داشته باشد که حتما باید مطرح شود



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92/12/25 توسط rayehezohur
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

  • آی تی ایران
  • قالب میهن بلاگ
  • ضایعات
  • انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس